Avui fa dos anys que la sociovergència va renovar el seu pacte de
govern a Molins. Superat l'equador del mandat, és un bon moment per
fer balanç de l'acord entre el CDC/PDECAT i el PSC. Tenint en compte
que el pacte, en aquesta ocasió, anava acompanyat d'un document ple
de mesures que es comprometien a executar (i d'alguna declaració
d'intencions sense cap mena de concreció), és prou senzill
determinar si el govern compleix els seus objectius.
Hi ha algunes propostes recollides al document que s'han tirat
endavant. Per exemple, s'ha aprovat el Pla Local de Salut, s'han
creat pressupostos participatius per barris, s'ha inaugurat la nova
seu de l'Oficina d'Atenció al Ciutadà i s'han impulsat plans
d'ocupació propis (de fet, un pla per a 8 persones que va durar 6
mesos). També s'estan treballant en altres mesures com la
implementació dels camins escolars, el catàleg de Patrimoni
Arquitectònic de la vila (després de guardar un document en un
calaix durant anys, no dir-ne ni ase ni bèstia i afavorir, per
deixadesa, l'enderroc de diverses edificacions d'interès de la vila)
o la 3a fase del Ricard Ginebreda.
Un "matrimoni ben avingut" / Fotografia: Jose Polo |
Què no s'ha fet? D'entrada, s'ha obviat un dels propòsits inicials,
reiterat en dos paràgrafs diferents de la primera plana de l'acord.
Primer deien: «Ens comprometem a tenir una actitud oberta,
flexible, generosa i sobretot responsable, per tal de sumar a l'acció
municipal les diferents sensibilitats i opinions dels partits
representats en el Ple». I per si no quedava prou clar, afegien:
«És també la nostra voluntat mantenir un diàleg obert i
constant amb la resta de grups polítics que conformen el consistori,
doncs interpretem que el diàleg i la cerca de consens i acords amb
els diferents grups polítics amb representació municipal ha de
continuar sent un estil i una actitud de govern a la vila».
Aquest propòsit s'ha incomplert sistemàticament, però si el dius
d'entrada i el recordes de tant en tant, algú pot arribar a
creure-se'l. A la pràctica, és difícil discernir qui té raó en
la dialèctica entre partits excepte si l'evidència
t'esclata a la cara.
La llista d'accions que de moment no han anat més enllà del paper
signat és llarga. N'he triat vuit que són especialment
interessants. Les cito textualment tal i com apareixien escrites al
pacte de govern:
1.
«Potenciarem i millorarem el Consell de Seguiment de la Crisi
Econòmica com a element que s'ha demostrat cabdal per potenciar tota
la tasca de la vila per lluitar contra la crisi i els seus efectes».
El Consell de Seguiment de la Crisi va ser qualificat d'èxit pel
govern durant el mandat 2011-2015 (amb lectura
crítica per part de la CUP). Va rebre premis i va ser una de les
propostes estrella durant la campanya electoral. Tant CiU com el PSC
en defensaven la continuïtat i l'utilitzaven com a exemple de bona
gestió. En el mateix debat s'hi referien els seus caps de llista.
Joan Ramon Casals deia: «Durant aquests quatre anys hem estat
treballant amb el Consell de Seguiment de la Crisi Econòmica.
Compartim que es pot millorar, que sigui més deliberatiu, i amb això
estem, en la línia del que s'ha estat fent aquests quatre anys,
conjuntament i en consens amb entitats socials, empresarials,
sindicals i dels partits polítics». En
Xavi Paz, al seu torn, afegia: «És
el moment de treballar conjuntament, tal com hem fet amb el Consell
de Seguiment de la Crisi Econòmica o en la Taula social de
l'Habitatge, i construir, plegats, un nou pacte contra la pobresa».
Bé, doncs tot i ser el primer punt del pacte de govern, el Consell
de Seguiment de la Crisi ha desaparegut del mapa. La darrera reunió
es va celebrar el 4 de març de 2015, de manera que durant aquests 2
anys de mandat ni «potenciat» ni «millorat»: liquidat. De
«cabdal» al no res. És el mateix camí que ha seguit la Taula
Local de l'Habitatge, que no s'ha convocat més des de 2015, després
que un
dels seus col·lectius l'abandonés i constatés públicament la seva
manca d'utilitat.
Darrera trobada del Consell. Març 2015 / Fotografia: Jose Polo |
2.
«Elaborarem un nou pla d'Equipaments»
El Pla d'Equipaments va deixar de tenir vigència pràctica molts
anys abans del seu final oficial. Concebut com un document-guia de
2006 a 2016 i elaborat a partir d'un procés participatiu, va ser
paper mullat per al govern de l'anterior mandat, que probablement no
li va fer cap cop d'ull. Independentment d'això, era conegut per a
tothom (i recordat en diversos plens des de l'oposició) que el Pla
d'Equipaments acabava el desembre de l'any passat.
Amb una planificació correcta, el compromís de govern per elaborar
un nou document hauria d'haver començat el 2016 per poder ser
aprovat durant el primer trimestre de 2017. De moment, no en tenim. I si va, va per llarg. Les
conseqüències? A la vila des de fa uns quants anys és el govern (i
no els vilatans, ni les entitats ni tan sols els altres partits
polítics) qui defineix on van els equipaments i quin tipus
d'equipaments es prioritza per davant dels altres. En honor de
l'acord de govern, cal dir que no esperàvem cap mena de continuïtat
del Pla d'Equipaments Culturals finiquitat el 2015: no l'havien ni
tan sols mencionat.
3.
«Tindrem una especial atenció per la gent gran. Crearem més
places de residència per a gent gran i farem pisos tutelats per a la
gent gran, a l'antic CAP»
En un procés lent de reversió de la titularitat de l'edifici,
l'antic ambulatori ha anat perfilant-se com el futur espai d'entitats
sociosanitàries (Creu Roja, Associació de malalts d'alzheimer del
Baix Llobregat). Ja veurem quan i com es concreten els pisos tutelats
per a la gent gran. De tota manera, el més interessant del compromís
és la referència a les places de residència per a gent gran.
L'assumpte ha generat una plataforma vilatana (la PARM), una
recollida de signatures molt rellevant (van entregar-ne 3.700 i en
van seguir recollint), una moció al ple a càrrec dels partits
polítics de l'oposició i un cas omís per part de la Generalitat de
Catalunya fins avui mateix. De moment, les places de residència no han crescut, però si fem cas de l'acord, el compromís s'acabarà executant. Ho haurem de seguir amb atenció i felicitar la pressió duta a terme des de la mobilització popular.
Desconeixem què serà el pla de vellesa «amb la finalitat
de detectar les necessitats d'un col·lectiu cada cop més dinàmic i
nombrós» així com el Consell de la Gent Gran, un representant
del qual hauria de «formar part del Consell de Seguiment de la
Crisi Econòmica».
4.
«Promoure habitatge públic de lloguer, per als col·lectius més
vulnerables a espais com les Guardioles, la Plaça llibertat o el c/
Molí»
Tot apunta que aquest mandat la promoció d'habitatge públic de
lloguer tornarà a ser inexistent. Com l'anterior, vaja. Tal
com expliquen l'Asier i el Carles, la darrera promoció data de
2014, però només per substituir 4 llogaters que havien deixat buit
el seu pis de l'edifici del carrer Ramon Llull. De promoció nova no
n'hi ha hagut des de l'entrada de la sociovergència al govern. No hi
ha perspectives de complir la promesa ni al carrer Molí ni a la
Plaça Llibertat ni a les Guardioles a curt termini.
Un altre dels acords era «Desenvoluparem el Pla Local
d'habitatge», i com hem explicat reiteradament amb xifres
pressupostàries, és només un brindis al sol. El pla s'acaba aquest
2017 i caldrà veure si el govern té intenció d'impulsar-ne un de
nou. El vigent va venir precedit d'un llarg debat polític i d'una
aplicació dels seus acords profundament decebedora. Entre altres
coses, en habitatge també deien: «Estudiarem la viabilitat de
convertir el Patronat Local habitatge en una fundació».
El possible barri de les Guardioles |
5.
«Posarem l'espai Mariona al serveis dels joves»
Arran d'una reivindicació històrica entre el jovent de la vila i
dels pals a les rodes soferts per algunes entitats a l'hora
d'organitzar actes, la CUP vam presentar
una moció el 2013 que va ser aprovada, més endavant desvirtuada
(de tal manera que no es van aplicar els seus acords), i finalment
tergiversada, per perpetrar la carpa al costat del Parc Mariona.
Diria que no és necessari que detalli l'ús actual que té l'espai,
les condicions que ofereix i les problemàtiques que genera. Sigui
com sigui, el govern no ha fet cap passa per què els joves es facin
seu l'espai. De fet, una altre dels acords de govern era crear un
Consell de la Joventut, inexistent. El darrer Pla Local de Joventut,
per cert, va finalitzar el 2016.
6. «Ens comprometem en revisar el Pla de
Participació, i si cal a fer-ne un de nou»
Aquesta mesura se citava al costat de l'elaboració d'un ROM
(Reglament Orgànic Municipal) a la nostra vila. Aquest document
compta amb una comissió municipal que hi està treballant. De
moment, un parell de reunions de presa de contactes de fa uns quants
mesos i cap nova notícia-resposta a les propostes fetes, de manera
que és difícil discernir si arribarà a bon port. El Pla de
Participació no s'ha revisat en cap espai (com a mínim, en format
col·lectiu) i no forma part de l'agenda política de l'Ajuntament.
Cal recordar que el darrer Pla de Participació aprovat a
l'Ajuntament (si no recordo malament, l'any 2005), va comptar amb
moltes mancances a l'hora d'aplicar-se. Figures com el Consell de
Vila, previstes en aquell moment, són un clàssic de les darreres
campanyes electorals. Ara hi ha una web municipal que recull els
processos participatius impulsats des del govern, que no segueix cap
pla debatut i acordat en cap espai concret. De fet, tots els espais
deliberatius i amb certa capacitat de decisió sobre temes rellevants
(Consell Seguiment Crisi, Equipaments, Cultura, Joventut,
Participació, Taula Local Habitatge) han estat abandonats o
inutilitzats. Només hi ha una excepció: el Consell d'infants. En general, menys debat real, més participació de cara a la
galeria. En fi.
7. «Farem auditories ciutadanes: per sorteig es designaran 10 molinencs i molinenques, perquè facin d'auditors, controladors i informadors de la gestió municipal»
7. «Farem auditories ciutadanes: per sorteig es designaran 10 molinencs i molinenques, perquè facin d'auditors, controladors i informadors de la gestió municipal»
Apareix a l'acord de govern i desconeixem l'existència de cap
moviment per posar-ho en pràctica. De moment els únics que
fiscalitzen la gestió municipal amb continuïtat són els partits
polítics de l'oposició. De vegades, això sí, amb molta paciència
davant la lentitud del govern en posar en pràctica acords de ple
(com la comissió per estudiar els serveis municipals
externalitzats).
A la pràctica, el 2013 ja va quedar a l'aire una proposta
d'auditoria del deute que des de la CUP vam treballar amb la PACD
i que vam obrir a la resta de formacions polítiques. La moció es va
aprovar, però, com tantes altres, no es va executar.
8.
«Aprofundirem en la tarifació social»
Ja han passat dos debats d'ordenances fiscals i dos debats més de
pressupostos i la tarifació social continua essent la mateixa que
teníem durant la campanya electoral: un sistema de bonificacions
anomenat públicament amb un nom més progressista, però que només
respon a la màxima de «qui menys té, menys paga» i s'oblida de
l'altra part de l'equació: «qui més té, més paga». Tothom
estava d'acord en revisar-les amb més valentia. De moment, tot queda
igual.
--
De mesures anunciades i no aplicades n'hi ha unes quantes més, és
clar. N'hi ha algunes que cal concedir-los el benefici del mig mandat
restant. És el cas de la nova Biblioteca, malgrat partir d'una mentida electoral i de l'aturada de les
obres entre fase i fase que aproxima el resultat final cap a la
precampanya electoral i que posa en dubte la capacitat de donar
contingut i vida a les dues plantes que queden lliures. Al programa
de CiU hi apareixien idees com «Aules Estudi», «Història
del Textil a la vila», «Un Casal per la gent gran al Centre
Vila» o «Un centre per la gent jove» i s'afegia que estaria «acabada finals 2017». Aprofito per
remarcar que he optat per deixar els programes electorals de banda i
fiar-ho tot a l'acord de govern, per què en cas contrari hauríem de
preguntar un munt de coses més (al PSC, i així equilibrem la
balança, li tocaria crear un «codi ètic municipal».
Imagineu-vos!)
En d'altres casos, la frase escrita és més que complicada de dur a
la pràctica: «Rehabilitarem la Façana i la teulada del Palau de
Requesens». Hi ha mesures creades però que han tingut un
impacte zero, com la figura dels regidors de barri. Visqueu on
visqueu, difícilment sabreu qui és la vostra persona de referència
a l'equip de govern.
La façana que sí que ha canviat / Fotografia: Carles Ros |
Entre els compromisos signats, i fent una tria d'àmbits diferents,
també hi trobem un «Pla de xoc en polítiques socials»,
«Implantarem els horts urbans», «Impulsarem el centre
d'interpretació de Collserola», «Realitzarem el pla per a un major
ús de la Bicicleta» o bé «Desenvoluparem el pla director del
Centre Vila».
És
qüestió d'esperar els 21 mesos que queden abans no se celebri el
darrer ple del mandat per comprovar quin grau d'acompliment de les
seves pròpies mesures assoleix aquest govern de majoria absoluta. De
moment, ja hi ha unes quantes promeses que s'han incomplert i
d'altres que sabem del cert que no es podran dur a terme.
Si
anem un pas més enllà i valorem l'acció de govern d'aquests dos
anys en comparació amb les mesures que volíem aplicar la gent de
l'esquerra independentista, l'abisme és immens. Malgrat les
propostes fetes, ni pla de xoc social (cap mesura valenta en
habitatge, ocupació i serveis socials), ni democràcia directa, ni
remunicipalització de serveis, ni centre d'apoderament feminista, ni
pla d'acció animalista, ni residu zero ni taula d'entitats
culturals...
4+2
anys d'un govern gestor conservador que va fent la viu-viu, que
intenta que no passi res i que té urticària a la valentia política.
Ni un sol avanç rellevant cap a la transformació de vila que
anhelem.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada