L'educació
és essencial per a ser persones més lliures. Aprendre ens permet
entendre, guanyar autonomia i decidir per nosaltres mateixos. La
formació és bàsica per adquirir habilitats i coneixements per a
emprendre projectes. Enforteix les relacions socials i empeny a
participar per a transformar allò que no ens convenç. Genera
empatia, solidaritat i compromís, des d'una visió crítica de la
realitat.
L'educació
és un niu d'arguments per a combatre la incoherència i la mentida,
per desarmar el militarisme, denunciar el racisme i atacar el
feixisme. Per a no caure en l'individualisme i per a ridiculitzar el
capitalisme. Fomenta la democràcia, la justícia, el pluralisme i la
responsabilitat. Crea ciutadans. O, dit en paraules de l'Àngels Martínez Castells en la xerrada organitzada per la CUP Molins el dissabte 5 de novembre, persones autònomes i solidàries.
Per tant, l'educació, senzillament, és necessària. El
que cal preguntar-nos és on ens formem? On aprenem? On ens eduquem?
O dit d'una altra manera: n'hi ha prou amb l'educació formal:
bàsica, secundària i superior?
Per
a garantir una educació permanent, forta i crítica, ara mateix, no
n'hi ha prou amb seguir totes les fases del sistema educatiu. Que no
se'm malinterpreti: crec que és bo formar-se
molt més enllà de l'educació obligatòria, fer el batxillerat, la
formació professional, carrera universitària, postgrau, màster, i
el que cadascú cregui convenient. Però també considero que cal submergir-se en
el món de l'educació no formal.
Un
àmbit en què el lideratge correspon a esplais i caus. Associacions
que treballen valors a partir del lleure i que són un motor
d'activisme social importantíssim. També els referents nacionals, com Esplac o Escoltes Catalans. Un àmbit, l'educació no formal,
en què també cal incloure-hi la participació en casals de joves,
ateneus, entitats culturals, esportives, ecologistes. Especialment,
els moviments socials transformadors. Els voluntariats lingüístics,
les associacions veïnals, sindicats, les Ampes i l'educació per a
adults. I també les mobilitzacions al carrer, la militància i les xerrades de tot
tipus. En definitiva, tots aquells elements que generen consciència
social i acció col·lectiva. Tot això també ajuda a formar, a
pensar. Tot això també forma part de l'educació.
I
dic que ara més que mai és necessari complementar el sistema
educatiu formal amb l'educació no formal perquè el primer grinyola
en una fase crucial: el món universitari. La Universitat és un
espai d'aprofundiment, de coneixement, de recerca. En això estem tots d'acord.
El
problema arriba quan es prioritzen criteris d'eficiència econòmica
en detriment dels criteris acadèmics i de la socialització del
coneixement. I des de fa uns quants anys, el procés de privatització
i mercantilització de la universitat a través de l'Espai Europeu
d'Educació Superior i el Pla Bolònia posa en perill el present i el futur dels estudiants universitaris. I l'Estratègia Universitat 2015
encara aguditza més aquesta situació. Si teniu temps, podeu fer un cop d'ull a aquest document del Sindicat d'Estudiants dels Països Catalans (SEPC):
És
intolerable que les universitats estiguin al servei del teixit
empresarial. Per exemple, és inconcebible que els consells socials (o juntes de govern) de les universitats puguin estar formats, entre altres, per representants provinents del capital privat.
I
això arriba en paral·lel a la privatització del coneixement, amb
pujades del preu dels crèdits dels graus i dels màsters, mesures
que dificulten l'accés a l'educació superior a les classes baixes
de la societat i que perpetuen un greu desequilibri d'oportunitats. O
bé l'aplicació d'horaris que impedeixen treballar i estudiar
simultàniament, que en el fons, tenen les mateixes conseqüències.
I
la crisi és el moment propici per afegir-hi retallades al personal
laboral, als grups de recerca i d'investigació, al professorat o bé
a les beques per a estudiants. Ho explica a l'Altraveu la Maria Garcia, portaveu nacional del SEPC, i de tot plegat també en parlem en una tertúlia posterior amb en David Manuel Vázquez, l'Irene Esparza i el Carles Ros, tres joves molinencs universitaris. Ho podeu escoltar aquí mateix:
També ho expliquen detingudament l'Arnau Mallol i el David Carmona en aquest article publicat a l'Accent i ho recull el manifest de la Plataforma Unitària en Defensa de la Universitat Pública.
En qualsevol cas, la protesta d'aquest dijous és necessària. I cal que tothom s'hi sumi amb força i la doti de continuïtat els propers dies, setmanes, mesos i anys. I també cal que els alumnes d'instituts de secundària s'hi sumin, perquè d'aquí a poc temps en seran els principals protagonistes i també els grans perjudicats.
Si l'aposta per sortir de la crisi és
retallar en educació i debilitar la investigació, cal dir ben alt i
ben clar que és un greu error que perpetua la crisi. Cal apostar
encara més per l'ensenyament públic, perquè genera coneixement i
formació, i per tant, persones més capaces per afrontar la crisi (permanent) amb empenta i creativitat. Persones, en definitiva, ben educades.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada