dimecres, 18 d’abril del 2012

Violència post vaga general

Article publicat al Setmanari Directa número 268. 11 d'abril de 2012. Observatori dels mitjans.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

El divendres 30 de març els 4 principals diaris en català (La Vanguardia, El Periódico, El Punt Avui i el Diari Ara) van dedicar la portada sencera a la vaga general. La majoria van apostar per il·lustrar les protestes al carrer i contraposar-les els incidents dels “violents” (coincidència absoluta en emprar aquest qualificatiu). La Vanguardia es va desmarcar de la resta oferint una única fotografia d'un comerç en flames.

A les pàgines interiors, El Periódico, El Punt Avui i l'Ara prioritzen el seguiment de la vaga, les repercussions polítiques i les protestes massives per davant de les accions violentes, que ocupen una de les setze pàgines que els tres mitjans dediquen a la vaga.

La Vanguardia, per contra, només dedica una fotografia en 14 pàgines a la manifestació, una imatge que no veiem fins la pàgina 50 (economia). Abans d'arribar-hi, tres imatges a la secció de política per il·lustrar la “Batalla campal” i un curiós seguiment al Viure, en què el diari del Grup Godó ens mostra la platja de Barcelona plena de gent el dia d'una vaga general.

Els dies següents, La Vanguardia passarà dels “violents” a la “guerrilla urbana” per acabar donant veu als qui demanen un canvi penal per “equiparar el càstig dels vàndals al terrorisme”, abans de la coneguda roda de premsa de Felip Puig.

Tot i que tots els diaris fan referència al nombre de ferits el mateix divendres, no és fins diumenge que comencen a fer-se ressò dels ferits greus causats per la policia.

La marca BCN taca el diari Ara

Menció especial mereix l'edició de diumenge 1 d'abril del diari Ara. “Els aldarulls taquen la marca BCN” era el titular de portada, amb una imatge que ocupava més de mitja plana.


A les pàgines de societat descobrim que el titular es basa en el ressò dels fets a la premsa internacional i en el parer de dos “especialistes en comunicació” que asseguren que les fotografies dels aldarulls són “molt perilloses” i que “castiguen de manera molt dura la imatge de Barcelona al món”. Una de les expertes també hi veu una lectura positiva, en tant que situa la capital del Principat com a “ciutat inconformista, al mapa de les ciutats indignades com Nova York”.

L'estupefacció augmenta quan seguim llegint i descobrim que “El sector turístic creu que no hi haurà perjudici” i que “Turisme de Barcelona i l'Associació Catalana d'Agències de Viatges no estan d'acord amb l'alarma”. Refermen aquesta opinió dos professors universitaris especialistes en turisme. El text va acompanyat d'una entrevista a Pere Duran, Director General de Turisme de Barcelona, que considera que “el ressò dels aldarulls ha sigut normal” o que “no tindrà cap repercussió per a l'activitat turística”. La crònica acaba amb un paràgraf demolidor “Els disturbis, convertits en atracció turística”.

Que l'Ara consideri que l'opinió de dos experts en comunicació té més pes que el parer dels representants del sector turístic és com a mínim discutible. Però titular “Els aldarulls taquen la marca BCN” en portada és triar una sola versió dels fets, prioritzar la polèmica i amagar la realitat.