Article publicat al Setmanari Directa número 268. 11 d'abril de 2012. Observatori dels mitjans.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
El
divendres 30 de març els 4 principals diaris en català (La
Vanguardia, El Periódico, El Punt Avui i el Diari Ara) van
dedicar
la portada sencera a la vaga general. La majoria van apostar per
il·lustrar les protestes al carrer i contraposar-les els incidents
dels “violents” (coincidència absoluta en emprar aquest
qualificatiu). La Vanguardia es va desmarcar de la resta oferint una
única fotografia d'un comerç en flames.
A
les pàgines interiors, El Periódico, El Punt Avui i l'Ara
prioritzen el seguiment de la vaga, les repercussions polítiques i
les protestes massives per davant de les accions violentes, que
ocupen una de les setze pàgines que els tres mitjans dediquen a la
vaga.
La
Vanguardia, per contra, només dedica una fotografia en 14 pàgines a
la manifestació, una imatge que no veiem fins la pàgina 50
(economia).
Abans d'arribar-hi, tres imatges a la secció de política
per il·lustrar la “Batalla campal” i un curiós seguiment al
Viure,
en què el diari del Grup Godó ens mostra la platja de Barcelona
plena de gent el dia d'una vaga general.
Els
dies següents, La Vanguardia passarà dels “violents” a la
“guerrilla urbana” per acabar donant veu als qui demanen un canvi
penal per “equiparar el càstig dels vàndals al terrorisme”,
abans de la coneguda roda de premsa de Felip Puig.
Tot
i que tots els diaris fan referència al nombre de ferits el mateix
divendres, no és fins diumenge que comencen a fer-se ressò dels
ferits greus causats per la policia.
La
marca BCN taca el diari Ara
Menció
especial mereix l'edició de diumenge 1 d'abril del diari Ara. “Els
aldarulls taquen la marca BCN” era el titular de portada, amb una
imatge que ocupava més de mitja plana.
A
les pàgines de societat descobrim que el titular es basa en el ressò
dels fets a la premsa internacional i en el parer de dos
“especialistes en comunicació” que asseguren que les fotografies
dels aldarulls són “molt perilloses” i que “castiguen de
manera molt dura la imatge de Barcelona al món”. Una de les
expertes també hi veu una lectura positiva, en tant que situa la
capital del Principat com a “ciutat inconformista, al mapa de les
ciutats indignades com Nova York”.
L'estupefacció
augmenta quan seguim llegint i descobrim que “El sector turístic
creu que no hi haurà perjudici” i que “Turisme de Barcelona i
l'Associació Catalana d'Agències de Viatges no estan d'acord amb
l'alarma”. Refermen aquesta opinió dos professors universitaris
especialistes en turisme. El text va acompanyat d'una entrevista a
Pere Duran, Director General de Turisme de Barcelona, que considera
que “el ressò dels aldarulls ha sigut normal” o que “no tindrà
cap repercussió per a l'activitat turística”. La crònica acaba
amb un paràgraf demolidor “Els disturbis, convertits en atracció
turística”.
Que
l'Ara consideri que l'opinió de dos experts en comunicació té més
pes que el parer dels representants del sector turístic és com a
mínim discutible. Però titular “Els aldarulls taquen la marca
BCN” en portada és triar una sola versió dels fets, prioritzar la
polèmica i amagar la realitat.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada